Следећи чланак је написао уметник Сарах Бецктел.
Шта је гранулација?
Гранулација је занимљива карактеристика акварела која узрокује да слој боје изгледа текстуриран или ишаран. Овај текстурирани изглед је узрокован честицама пигмента које се групишу заједно уместо да остану равномерно распршене унутар слоја акварелне боје. Ово груписање ствара области тамније боје (где је пигмент густ) и области светлије боје (где је пигмент реткост).
Акварел боја се првенствено састоји од пигмента (боје) и везива као што је арапска гума. Да ли ће акварел гранулирати или неће зависи од пигмента који се користи у тој боји. Пигменти са већим или неправилно обликованим честицама теже гранулацији, док пигменти са малим, округлим, хомогеним честицама теже гранулацији.
Да ли постоји начин да се предвиди да ли ће доћи до гранулације?
Пигменти се обично категоришу као „неоргански“ или „органски“. Неоргански пигменти обично не садрже угљеник и првенствено су направљени од минерала који се могу даље комбиновати или прерађивати да би се створио коначни пигментни производ. Традиционалне земљане боје направљене од оксида гвожђа (као што су сијена и умбер) и боје направљене од метала (као што су кобалт плава и кадмијум црвена) су неки примери неорганских пигмената.
Органски пигменти садрже угљеник и настају или од животињских/биљних материја или коришћењем синтетичке органске хемије. Већина органских пигмената који се данас користе у уметничким материјалима су вештачка синтетика јер су издржљивији и отпорнији на светлост од органских пигмената животињског и биљног порекла. Примери синтетичких органских пигмената су кинакридон црвена, фтало плава и диоксазин љубичаста.
Генерално, акварели направљени са неорганским пигментима имају тенденцију да гранулирају више него боје направљене са органским пигментима. То је зато што органски пигменти имају веома мале честице правилног облика, што ствара боју која даје равномерну наношење боје. Неоргански пигменти често имају веће честице и честице неправилног облика. Ово узрокује да се честице згрудавају и неравномерно таложе на папиру, што ствара гранулацију.
На горњој слици можете видети једно поред другог поређење два МаимериБлу акварела на Стратхморе 400 Сериес Ватерцолор папиру. На левој страни је Церулеан Ски Блуе, који је направљен од неорганског пигмента, а са десне стране је Примари Блуе Циан, који је направљен од органског пигмента. Церулеан Ски Блуе показује гранулацију, док Примари Блуе Циан није.
Међутим, производња пигмената може варирати од произвођача до произвођача, а сазнање да ли је пигмент органски или неоргански је само један фактор у одређивању да ли ће се боја гранулирати. На пример, могу постојати 2 различите компаније које производе акварелну боју од истог неорганског пигмента. Једна компанија користи верзију тог пигмента која је финије млевена, док друга користи верзију која је грубље млевена. Иако користе исти пигмент, фино млевена верзија ће гранулирати мање, а грубо млевена верзија ће гранулирати више. Стога је категоризација неорганских пигмената као гранулирајућих и органских као негранулирајућих корисна полазна тачка, али је то пре уопштено него конкретно правило и вероватно ћете наићи на боје које се не уклапају у овај оквир.
Пре куповине нових акварела, препоручујем да проверите веб локацију бренда за информације о производима и графиконе боја. Неки брендови укључују информације о гранулацији директно у својој литератури или паковању, а многи брендови такође имају графиконе боја које приказују обојене узорке на папиру. МаимериБлу онлајн табела боја је одличан пример сваки узорак боје приказује акварел примењен на текстурирани акварел папир и врло је лако видети које боје гранулирају, а које не.
Могу ли да контролишем гранулацију?
Иако не можемо у потпуности да контролишемо гранулацију, постоје начини да се манипулише изгледом или количином гранулације. Један од начина да утичете на гранулацију је површина папира на којој радите. Хладна штампа или груби акварел папир има веома текстурирану површину са високим и ниским тачкама. Ове текстуриране површине подстичу гранулацију јер ће се честице пигмента згрудати и таложити у нижим тачкама текстуре папира. Врућа преса или површине мешаних медија обично имају глаткију површинску текстуру. Гранулација ће се и даље дешавати на овим папирима, али честице пигмента за гранулацију ће се померати и насумично таложити, а гранулација може изгледати мање изражена пошто ови папири немају истакнута брда и долине текстуре.
Слика изнад приказује МаимериБлу Цобалт Греен акварел примењен на четири различита Стратхморе папира. Сваки папир има различиту површинску текстуру која суптилно утиче на изглед гранулације.
Други начин да се манипулише гранулацијом је експериментисање са количином акварелне боје коју сте нанели на папир. Када се на папир нанесе велика количина течности, честице пигмента се могу лако померати и таложити у најниже тачке папира. Ово ствара изражен ефекат гранулације. Када се на папир нанесе мање течности, честице пигмента немају способност да се померају и теку толико, па ће бити мање видљиве гранулације.
Слика изнад приказује два узорка МаимериБлу Поттер’с Пинк нанешене на исту површину: Стратхморе 500 Сериес Империал Ватерцолор Папер (хладно пресовање). За узорак са леве стране, ставио сам четкицу и нанео велику количину мешавине акварела на папир. За узорак са десне стране, користио сам мање своје мешавине боје и нанео је на папир сушијом четком.
Коначно, гранулацијом се може манипулисати мешањем боја. Ако мешате негранулишућу боју са бојом за гранулацију, ефекат гранулације ће бити очигледан у смеши, и можете експериментисати са различитим количинама сваке боје да бисте добили жељену количину гранулације.
На горњој слици, помешао сам МаимериБлу Поттер’с Пинк (која гранулира) и МаимериБлу Перманент Виолет Блуе (која не гранулира.) Можете видети гранулацију у резултујућој смеши, а такође можете видети и раздвајање два пигмента унутар мешавина. У тамнијим подручјима са већом гранулацијом, боја нагиње ка Поттер’с Пинк, а у подручјима са мањом густином гранулираних пигмената, боја нагиње ка трајној љубичасто плавој.
Гранулација је забавна и јединствена карактеристика акварела за коју се надам да ћете сви бити инспирисани да истражујете. Експериментисање са могућностима органских и неорганских пигмената, папирних површина и техника наношења може створити бескрајне могућности за уградњу гранулације у вашу уметност.
Сара Бектел је америчка уметница са седиштем у јужном Њу Џерсију. Дипломирала је из сликарства на Тилер Сцхоол оф Арт и наставила студије репрезентативног цртања и сликања на више локација. Сара је излагала своје радове на самосталним и групним изложбама широм Сједињених Држава, а њени радови се налазе у приватним колекцијама широм света.
Сара ствара слике и цртеже који су инспирисани животињама, природном историјом и екологијом. Она много путује да би видела животиње у њиховом природном окружењу и многи њени радови су резултат њених искустава у природи. Сара такође проналази инспирацију у музејима природне историје где може да проучава и учи о животињским врстама прошлих епоха.
Када Сара не ради у свом студију или путује, она образује уметнике и студенте о њиховим медијима и материјалима. Као уметнички едукатор за Стратхморе Артист Паперс, Сара предаје у уметничким школама и атељеима о карактеристикама уметничких материјала и како одабрати праве производе за индивидуалне потребе сваког уметника. Од 2009. до 2015. године радила је као директор истраживања производа у Америчком друштву за обојене оловке, што је довело до богатог разумевања тестирања отпорности на светлост и производње уметничких материјала.
Више Сариних радова можете видети овде:
Веб сајт: ввв.сарахбецктел.цом
Инстаграм: @сарахбецктел
Фејсбук: @сарахбецктелартист